JFT – Multisporthelg

tisdag, 27 januari, 2009

Det var kontentan av helgen – Just Fucking Train. Ett begrepp som både jag och min tränare använder sedan ganska långt tillbaka. Fler varianter av samma tankesätt: Du förlorar inte en tävling pga för dålig stretching eller analys – du förlorar den pga för lite träning.

Avfärd destination Stockholm fredag morgon kl. 06:00. Efter diverse mellanlandningar var vi på Karolinska institutet 14:30 och körde igång fystesterna tills ut på kvällen. Det gick väldigt bra. Precis det besked jag ville ha med lagom många veckor kvar av vintern. Jag slog helt enkelt mina gamla värden rejält, utan att egentligen känna mig i super-form.

Efter det åkte vidare mot Uppsala där vi åt en god, om än något sen, middag. Sedan packade och planerade vi för morgondagen samt snackade massa skit. Hann även med att leka en del med Henrik och Johannas 6 veckor gamla son, Hugo! I säng 0:15, som planerat.

Uppstigning 03:45, frukost bestående av en kopp nattsvart kaffe och en halv apelsin. 04:00 började jag och Micke dagen och framför oss väntade minst 10 h, fördelar på 5 block. Löpning, cykel, löpning, långfärdsskridskor och åter cykel.

Första passet var löpning med tunga ryggsäckar. De innehöll kläder, cykelskor med överdrag, längdpjäxor, långfärdsskridskor, pannlampa, batterier, chips, choklad. Helt enkelt dagens utrustning plus mat och dryck. Löpningen tog 1h 15 min, till centrala Uppsala där vi hämtade Henrik.

Byte till cyklarna. Cyklade 2h 15 min via grusvägar och skog fram till Fjällnora. Byte tillbaka till löpning med något lättare ryggsäckar. Löpning i 2 h på grusvägar, is, terräng och skog, så grymt kul.

Väl tillbaka i Fjällnora så väntade bytet till långfärdsskridskor. Då var klockan drygt 10:00 och vårt service-team (tjejerna) hade dykt upp. 1h 30 min långfärdsskridskor på sjöarna runt Fjällnora, bitvis skjutande på barnvagn med Hugo i. 🙂

Efter det var det dags för dagens sista sträcka, 2 h cykling tillbaka till Uppsala. Väl där var vi ganska trötta och väldigt nöja med dagen. Det blev nästan 11h sammanhängande träning, de enda pauserna var grenbytena med matintag. Vi höll högt tempo hela vägen utan att ta slut vilket är ett fint besked. Efteråt blev det en välförtjänt bastu och sedan våfflor med sylt. Kvällen avslutades med Thai-mat och ett glas rött, för antioxidanterna :-). Behöver jag säga att ögonen var väldigt tunga redan 21:30.

Dessa helger är så roliga, både träningsmässigt och socialt. När jag hänger med rutinerade multisportkillar på sådana här pass så vet jag att jag är på rätt väg, vilket känns väldigt skönt. Jag vågar dessutom påstå att jag var den starkare i helgen, jag drog väldigt mycket, både cykel och löpning.

Söndag blev vila och hemfärd, välbehövligt. Igår körde jag 1,5 h rullskidor, pulsen var lite seg och benen något stela, annars helt ok. Ikväll blir det löpintervaller.

Annons

Toppfysik

torsdag, 22 januari, 2009

Jag är som vanligt inte först, men antagligen inte heller sist.

När sveriges (enligt mig) bästa allroundcyklist på samma dag både börjar blogga och publiceras i en flera sidor lång intervju, är det värt att uppmärksammas. Killen är grymt imponerande, både idrottsligt och privat. Stark som få och dessutom trevlig.

Läs Tom Wieselbalds artikelserie om honom här.

Läs hans egen nystartade blogg här.

Lycka till i det nya laget, det är du verkligen värd!


I ekorrhjulet

onsdag, 21 januari, 2009

Så känns det i alla fall. Dagarna flyter på med massor att göra på jobbet, för att sedan åka hem till dagens höjdpunkt, träningen! Oftast före middagen, för jag blir ibland så trött efter maten. Det här är dock ingen klagosång, jag trivs! Jag hinner med min karriär, både på jobbet och inom idrotten. Jag har dock sedan länge insett att man aldrig blir klar, att man aldrig hinner med allt. Jag gör vad jag kan och sedan är jag nöjd med det, oftast räcker det väldigt långt. Det är bara stressande att tro att man kan göra ”allt”, något som bränner ut folk.

Jag har tränat hårt torsdag, fredag, lördag, söndag och måndag. Söndagens 5h distans med Tim och Maria i halv storm, sög verkligen musten ur mina ben. Det kändes på gymet i måndags. Så igår vilade jag. Ikväll ska jag köra styrkeintervaller på testcykeln. Älskar att träna på den. Så oförlåtande, så effektivt.

På torsdag blir det ett lite lättare pass på rullkidorna för på fredag morgon sätter jag och Maria oss i bilen mot Stockholm.

Där ska jag först fystestas hos min tränare på Karolinska och sedan kör han, jag och Henke en  för oss traditionell träningshelg multisport. Det blir många långa timmar som börjar på fredag kväll.  Löpning, trekking, långfärdsskridskor och cykling. Bra att vara hyfsat fräsch inför en sådan helg.


Tillbaka på vintercykeln

torsdag, 8 januari, 2009

I tisdags var jag tilbaka i Skåne och därmed var det dags för årets första cykelpass. Körde långa intervaller i svagt lutande backe (allt här blir svagt lutande efter en tid i Jämtland). Kändes bra och kunde trycka på helt ok. Hem och bytte till torra kläder och sen blev det skridskoåkning med familjen  på sjön. Skönt att kunna cykla och åka skridsko hemma, i minusgrader.

Igår körde jag 1,5 h rullskidor. Gick bra men sjukt tråkigt att gå tillbaka till rullskidorna, efter den långa perioden på riktiga längdskidor. Att det dessutom var halt gjorde det inte roligare. Jag känner att streakingen gjort nytta, betydligt högre fart i kroppen nu än före jul. Det ska jag bygga vidare på fram till Vasaloppet. I helgen ska jag dessutom göra ett försök mot mitt personliga rekord på 10 km löpning, på den backiga milen i Skrylle. Det känns som om det kan gå!

Ikväll ska jag köra långa intervaller på testcykeln i förrådet. Den har jag saknat under de senaste tre veckorna, nu är det dags att börja nöta mer och mer på den. Bara 14 veckor tills säsongen börjar nu!

Håll förresten utkik efter min sammanfattning av säsongen 2008, den kommer så småningom.


No friends on powder day…

söndag, 4 januari, 2009

Ett utryck som vi använder flitigt när det åks utför i fin-snö, puder. Ofta i Riksgränsen och Åre. Då är det helt enkelt så många åk som möjligt som gäller, kompisar kan man vara efteråt.

Så var det även under gårdagens telemark här i Åre. På rätt ställen så låg det 40 cm skönt puder. Fantastiskt att ha snö i knäet när man lägger svängarna. Helt enkelt det bästa som finns, punkt. Fin styrketräning också, blir ordentligt trött i benen efter en sådan heldag på telisar. Alltså väntade jag och Maria inte alltid på varandra. 🙂

dsc_5943

Grymt kul avslutning på Tour de Ski idag, även om jag tycker klassiskt är mer ”riktigt” skidåkning. Spännande.

Ikväll avslutas min träningsperiod här i Åre med ett distanspass längd. Imorgon går flyget till Skåne, då blir det vilodag. På tisdag funderar jag på rekordförsök på milen, löpning. Onsdag är det dags att börja jobba igen. Skönt med en mjukstart, tre-dagarsvecka.

Jag vill bo det det finns (minst) fyra årstider!


So far so good

fredag, 2 januari, 2009

Min ”streaking” går än så länge bra. Som vanligt när jag inte kört längd på ett tag så får jag ont i vad som verkar vara helt hya muskler. Helhetsbelastningen av längd går inte att simulera med något annat, inte ens rullskidor, så man får lite ont. Hittilss har jag kört så här.

26 december: Längd i 1 h 10 min, ”snabbdistans” för att komma in i åkningen.

27 december: Längd i 1 h 15 min, långa intervaller och ganska tufft.

28 december: Löpning i 1 h, som återhämtning med några längre backintervaller i mitten.

29 december: Längd i 3 h 15 min som långdistans. Var rejält trött efteråt.

30 december: Längd i 1 h, skate som återhämtning.

31 december: Längd i 1 h 15 min, långa intervaller, tufft.

1 januari: Löpning i 1 h 10 min, som återhämtning med långa backintervaller i mitten.

2 januari: 1 h 10 min längd, långa intervaller, riktigt hårt och bra.

Utöver träningen har jag även åkt telemark, 2 heldagar i helt fantastiskt före och massor med fin snö! Vädret har dock varierat kraftigt, så än så länge bara 2 dagar. Telemark är rena (roliga) styrketräningen för mina cyklistlår. Det blir lite halvtungt att träna på kvällen, men det går!

Som ni ser så fokuserar jag på framför allt långa intervaller. Korta blir helt enkelt lite för tekniskt på längd och dessutom är det rätt tidpunkt på året för långa intervaller. Det blir inte heller särskilt många timmar i boken, jag kör sällan över 1 h 15 min, men det behövs inte på längd, för man blir trött ändå. Det är grymt skönt att ladda på i backarna när man har fäste och tekniken fungerar och man blir som sagt trött, skönt!  Imorgon blir det veckans andra distanspasset, antingen en heldag som fjälltur, eller 3-4 h i spåret. Sedan är det bara söndagen kvar innan vi flyger hem måndag morgon. Då kommer jag ha kört 10 dagars hård träning i sträck. Ska blir kul och se resultaten sen.

Jag gör nämligen framsteg. Mina tider på en klassisk mil bättre än någonsin, trots att jag nu är rejält tung i kroppen och hittills inte gått för fullt. Även löpningen känns lätt och snabb, trots att det är återhämtningspass. Enda orosmolnet är min rygg som värker rejält. Fast det är nog inte så konstigt med tanke på den ökade dosen längd, förmodligen bara en sträckning/överbelastning.

Hugo: Fina planer för 2009! Men var är cykelloppen? 🙂

Malin: Det är verkligen lyx, även för oss!

Pappa: Detta är semester för mig, det vet du! Att kunna fokusera på det man tycker mest om.

God fortsättning till er allihopa!

/Längdlöparen