Borlänge Tour 2008

I Borlänge hade all snö från förra helgens oväder tinat bort och Mellsta-parken bjöd på snustorra, fina banor i strålande sol och precis lagom värme! Precis det mottagande jag vill ha efter 70 mils bilkörning! I år utgjorde Borlänge Tour deltävling 2 och 3 i Kalas XC Cup. Man fick poäng för etapp 2, 3 och totalresultatet, med andra ord årets viktigaste tävling för dem som satsar på Sverige-cupen. Nu väntade allra bästa motstånd!

Jag startade den första etappen på fredagen, 20:45.00. En s.k. prolog med individuell start över 2,2 km. Efter ett tight lopp med många tvära kurvor och dåligt flyt gick jag i mål utan att ha kört mig riktigt slut. Hamnade på 28:e plats i H Elit, dåligt, även om detta nog är den distans som passar mig sämst. Det var knappt 40 st som startade.

Bild från Magnus Darvell

På lördagen var det dags för XC-loppet. Vaknade utvilad och spänd inför det 53 km långa loppet. Vi skulle köra ett 8,5 km lång och riktigt utslagsgivande varv med flertalet tuffa, branta backar. Alltså körde vi i H Elit hela 6 varv och det passar mig perfekt. Långa distanser, nästan dubbelt så långa som normala XC-lopp, och dessutom en utslagsgivande bana, härligt!

Jag var taggad, men fick problem att hänga med i den höga farten på det första varvet. Låg nog bland de fem sista ett tag. Ganska snart så bedarrade dock farten något då konkurrenterna började tröttna. Jag ökade farten rejält efter halva loppet och började stadigt avancerade. Det räckte totalt till en fin 16:e plats på etappen, tyvärr slagen i spurten av Paul! Nu var min första topp 20 placering i Elitklassen på XC bärgad! Landslagsåkarna Mattias Wengelin och Alexander Wetterhall dominerade loppet totalt och drog ifrån de närmst bakom med ca 2 min. Imponerande ! Samme Wengelin vann även prologen med 10 sek till tvåan! På 2 km… Eller som Roberto Vacci, helgens speaker, sa: ” Ojojoj! Där skrämde Wengelin bort alla ekorrar från skogen”

Inför söndagens temposlinga på 13 km var kropp och ben lite slitna, men också taggade för att avancera i totalen. Fick dock åter igen på pälsen av bl.a. Paul och tvingades inse att skogskörning ensam mot klockan, utan andra i sikte, inte riktigt är min grej. För när jag väl blev ifattkörd orkade jag höja tempot rejält. Blev dock lite stressad av ikappkörningen. Laddade då lite för hårt för att gå ifrån, och tappade sedan på slutet. Etapplaceringen blev 21:a. Tappade tyvärr i totalen, men fick ändå en helt ok 17:e plats med mig hem.

Bild från Niclas Nilsson.

Egentligen borde jag vara nöjd då detta var min första topp 20-placering i en Sverigecup XC, vilket är bra. Däremot är det ju så att framgång höjer kraven på en själv, det är ju förbättring som motiverar mig till allt slit! Jag vet att med bättre prolog och tempo, samt bättre start på XC-loppet så kan jag klättra rejält. Det låter säkert som många saker att förbättra, men de beror ju alla på samma svaghet, för låg fart i de inledande kilometrarna! Jag ska förbättra det drastiskt för jag känner att jag har betydligt mer att ge!

Resultat här.

Lämna en kommentar