Bittert i Eksjö

Andra långloppet i rad som jag punkterar. Synonymt för båda har varit att jag varit med i toppen och slagits, kroppen har känts kanon, och sen kommer bakslaget. Jag börjar bli mer än lovligt trött på att min fina form förstörs av tekniska haverier. Jag är normalt inte en bitter människa, men i söndags kom det krypandes. Att jag blir ifrånkörd kan jag ta, men detta!

Försöker vara glad efter målgång, foto Henrik Nilsson.

Det är ett tag sedan jag skrev. Efter Lida Loop har jag hunnit med en dubbelhelg i Borås där jag båda dagarna hamnade i mitten av resultatlistorna. Kände mig trött och sliten, varken kropp eller puls svarade på riktigt. Därför tog jag vila veckan innan midsommar för att åter hitta formen: väldigt lite träning. Midsommarhelgen körde jag sedan igång igen och kände mig fräsch och snabb lagom till Ränneslättsturen.

Om punkafesten på Lida Loop delvis berodde på mitt eget slarv, så hade jag inför Ränneslättsturen gjort allt underhåll rätt. Jag ville verkligen inte uppleva det igen. Vi körde upp till Eksjö, 25 mil, tidigt söndag morgon. Hade obligatorisk närvaro på 50-årsfest inom släkten kvällen innan. Var osäker på hur uppstigning 04.00 följt av lång bilfärd skulle påverka tävlingen, men det kändes bra. Tack vare mina Skins från Firma Wiksell så var benen dessutom inte alls tunga av bilfärden, grymt bra!

Det regnade hela vägen upp och fram tills en timme innan start. Dock verkade marken varit torr innan så förhoppningsvis skulle det bli ok. Starten gick och bortsett från en snigelfartsåkande masterbil så gick det bra. Varför kör de så sakta? Alla överpositiva cyklister kör då över sin nivå och hamnar för långt fram, vilket senare förstör för andra som är snabbare! Regnet började ganska snabbt och det rejält. Himmelen var helt öppen i minst en timme och sedan var det lerparty resten av racet! Mot slutet kom solen fram, men det var ju så dags.

Jag hamnade i en bra grupp där framför allt jag och Paul från vårt systerteam hjälptes åt med dragjobbet, vi låg kring plats 11-15 och kände att vi kunde öka framåt, fint! Efter andra lagningen kom snabba junioren Stefan Hellberg ifatt, vartefter han, jag och Paul stötte ifrån gruppen. Nu skulle vi ta in på de framför oss. Vi höll fin fart, men då händer det. Jag får framhjulssläpp i så gott som varje kurva och tvingas inse att jag har lite luft i däcket. Förbereder med kolsyrepatronen i handen och ska göra ett snabbt stopp för att fylla på.

Vad händer då, jo det funkar inte! Packningen i kolsyremunstycket är borta pga all lera, regn och grus, skit också! Tvingas slänga i en slang och springer längs banan och skriker åt dem som passerar efter en pump. Får till slut en av en snäll junioråkare och kan efter drygt pumpande fortsätta. Nu långt bak och helt ensam, alla jag kör om är för långsamma. Det blir 3 långa mil in i mål, det är tungt ensam. Slutar till sist på en 25:e plats, vilket får anses bra med tanke på problemen, Jag tappade mycket tid när jag stannade. Det känns dock helt irrelevant då kroppen och formen kan så mycket bättre. Jag var helt inställd på topp tio!

Strax innan mål, foto Henrik Nilsson

Just nu diskuteras dessa problem med medcyklister, försäljare och teamkamrater. Vad ska jag göra! Är det någon som har tips? Mottages tacksamt! Igår, tisdag, blev det nästan 3.30 distans efter måndagens vila och idag blir det träningstävling i Åstorp. Där är det alltid fint motstånd.

Resultat här.

Annons

8 Responses to Bittert i Eksjö

  1. Voigt skriver:

    Tjena! Tyckte du körde bra trots problemen, surt det där….Och nu vet du varför Matte körde så fort då han fick en av dina flaskor 🙂
    Kommer inte ihåg ifall du körde med ”vanliga” däck eller inte. Men mitt tips är UST däck med lite Stans i. Tyvärr sätter sig inte vanlig däck lika bra som UST runt fälgkanten & det är lätt att trycka av däcket lite vid lågt tryck och snabb kurva. Var det en gammal hedlig punktering så är det inte så mycket att göra åt. Syns i Rättvik!

  2. Andreas Olsson skriver:

    Surt som fan! De där Raceking-däcken är känsliga om stick och skärhål. Jag punktera på träning i veckan innan och sen på Ränneslätt också. Jag körde bra i början och låg nog inte långt efter er när jag punktera efter 1 timme. Lyckades inte heller täta med stans så jag fick slänga i slang.

    Började jaga ikapp igen och körde om massor med folk solo sen vid 60km fick jag ont i mitt jäkla knä igen. Stanna flera gånger o strecha o hade mig sen cykla jag sista 17km med ett ben, samt gick i backarna. Hade ju precis börjat kunna träna bra och allting fungerade. Så även jag är bitter! Hoppas det går snabbare att komma tillbaka denna gången.

    Vann du ikväll då?

  3. Nisse skriver:

    Halloj Patrik!
    Silvertejp brukar lösa de flesta problemen! Har du testat det?
    Sedan misstänker jag att du använder det dyraste du kan hitta, jag skulle kolla på något sunkbilligt, de håller bättre 😀
    Biltema?
    Sedan kan du klä insidan av däcket med metallfolie för att hålla den kosmiska strålningen till ett minimum, eller kanske med titanväv det borde stärka upp lite. Eller kansker bara lägga ett varv silvertejp som jag tror jag nämnt redan.
    Jag har aldrig haft punka på min hoj, det är till och med samma slangar i som när jag köpte den. Jag har försökt byta men dom nya har gått sönder, så jag satte tillbaka dom gamla. Good shit! Det var på den tiden dom visste hur man gjorde slanga och däck! Jag är lite osäker på om du var född på den tiden.
    Sista arbetsdagen idag! Sedan semester! Joina in ute på skärgårdsön, jag drar imorgon bitti!!
    /nisse

  4. Nisse skriver:

    Testa att tejpa munstycket till pumpen iaf, den saken ska du inte råka ut för igen.
    /nisse

  5. Jonas skriver:

    Köp ett par riktiga UST-däck häll i lite stans. Vanliga däck med stans i är riskfyllt, flera med dig har haft liknande problem.

  6. Norlin skriver:

    Jonas har helt rätt ! Har kör med ”vanliga” däck och stans och fått punktering på 3 tävlingar i följd. Riktigt surt när man ligger bra till och känner sig stark. Nu kör jag Noby Nic UST 2.25 och det är bara att bomba på. Nackdelen är att de är lite tunga men väljer du ett par Racing ralph i 2.1 version väger dessa 590 g, vilket är rätt ok.

  7. hugo skriver:

    Surt, men det kommer fler chanser att pallplats…

    Tycker för övrigt din blogg håller hög klass, bra jobbat!

    Hugo

  8. Patrik Paulsson skriver:

    Nisse! Dig kan man lita på, du har alltid nya lösningar på lut! Jag ska genast göra allt för att minimera den kosmiska strålningen! Annars ska jag f-n lifta till Linköping och sno dina slangar! Klart jag inte var född….

    Vill bara berätta att from Finnmarksturen är jag nu tillbaka på UST-däck, utvecklingen backade två år på en eftermiddag! Grundproblemet har varit för höga däckssidor och därför små marginaler med lufttrycket.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: